tirsdag 14. august 2012

Poznan

Poznan


Jeg vil slå et (reise)slag for Polen! I vinter/vår var jeg først en tur i Gdansk, og deretter en tur til Poznan. Gdansk ligger ved Østersjøen og er en havneby, med flotte strender en halvtimes kjøring utenfor bykjernen. Poznan ligger inne i landet, sånn omtrent midt mellom Warzawa og tyske Berlin. 

Jeg ble mest imponert over Poznan, kanskje fordi dette i utgangspunktet var en helt ukjent by for meg. Ryanair flyr nå direkte fra Rygge til Poznan, og flyplassen i Poznan ligger bare 15-20 minutter utenfor bykjernen. Det er bare å ta en taxi; enkelt og greit, og veldig billig i forhold til drosjekjøring i Norge. 



Gamlebyen i Poznan; gamle handelshus. Nydelige farger!


Poznan er en studentby. Det er visstnok også en del nordmenn som studerer medisin i Poznan. Det bor omlag 550 000 i byen, så det er ingen liten by, i alle fall ikke sett med norske øyne.

Vi bodde på IBB Andersia Hotel, et hotell med beliggenhet rett ved siden av byens store, flotte og ganske nye shoppingsenter. Det var mest forretningsfolk som benyttet hotellet, men det passet meg fint. Hotellet hadde dessuten en fin SPA-avdeling som vi benyttet, inkludert et stort, fint svømmebasseng, diverse badstuer osv. SPA-behandlingene var fine, men nok litt dyrere enn å gå innom et dagSPA ute på byen i Poznan. Men selvfølgelig veldig billig sammenlignet med norske priser. Jeg benytter gjerne det samme hotellet igjen. Billig var det også. Og vi bestilte en del mat rett opp på rommet, med romservice, bl.a. frokost;



Frokost på rommet; en flott og billig opplevelse på hotel IBB Andersia i Poznan.


I Poznan var det mange koselige spisesteder. Moderne kafeer og hippe, kule resturanter, sammen med en del mer tradisjonelle spisesteder. Polen er vel ikke akkurat noe gourmet-land, så vi gikk for de moderne stedene og der fikk vi god cappucino, nydelige salater, foccacia osv.



En veldig hyggelig kafee inne i byens store, moderne kjøpesenter.






Vi benyttet oss flittig av byens utvalg av manicur-, pedicur-, frisør- og SPAbehandlinger. Jeg fikk bl.a. nye, flotte negler til den nette sum av nok. 300. Damen holdt på i 2 timer og akrylneglene satt i nesten 6 uker etterpå. 





Med andre ord; Poznan kan anbefales som reisemål. Gdansk var også en fin by, med flott gamleby, hyggelige mennesker og supre shoppingmuligheter. Det er mange studenter også i Gdansk, så utelivet er bra selv om det nok er litt vanskelig å finne frem til de rette utestedene.

God tur!!


-Anniken

2 kommentarer:

  1. Takk for spennende reisetips! Jeg har bare vært i Warszawa og Krakow, og har SÅ sansen for Polen! Men i Poznan har jeg ikke vært. Etter å ha lest ditt innlegg, tror jeg at jeg må gjøre noe med det! ;-)

    SvarSlett
  2. Ta en tur til Gdansk om sommer og til Sopot som ligger ca. 20 km fra Gdansk. Hvis noen liker strand, spa, god mat og natteliv- anbefaller det skikkelig. I Sopot finner du også et stort badeland og en molo 500m lang. Ikkje så lang vei fra Gdansk finner du også et hus som står på takket og mann kan komme inne og kikke på. Det er veldig billig å reise med drosje i Polen så ta en tur der for det er en følelse som du vil aldri glemme :) Norwegian og SAS flyr fra de meste store norske byer til Gdansk og det er kun 15-20 minutt til sentrum fra flyplassen med drosje. Det koster ca. 100 kr. God tur! :))

    SvarSlett