mandag 24. september 2012

Tavlemaling og fargekoder

Tavlemaling


I dag har jeg malt en liten tverrvegg på Låve-kjøkkenet med tavlemaling. Det er første gang jeg har malt med tavlemaling, og det var egentlig litt utfordrende. Malingen var veldig tynn, og det rant noe veldig. Men jeg fikk da penslet på det første strøket, og svart ble det. 




Min kjære har begynt å snekre spisebordet vi skal ha på Låven. Det blir 3,60 m. langt og ca. 1 m. bredt. Vi har kjøpt plank og stendere på en lokal sag (høvleri), og prisen på materialene til bordet ble på under 1/3-del av prisen vi ville måtte ha betalt dersom vi hadde kjøpt varene på et byggvarehus. Sånt synes jeg er morsomt :-)




Bordet blir ganske stort, såpass at det vil bli plass til å ha 16 stoler stående rundt det. Jeg tenker 6 stoler på hver langside og 2 på hver ende. Jeg maler fortsatt stoler. Nå holder jeg på med to som skal være gule, samt to som har fått fargen rosa.




Fargekoden til gulfargen er S0540-Y10R. Fargen er klar gul, og ganske "sprek". Bildet her viser stolen etter at den er malt med grunning og ett strøk av gulfargen. 

Den rosa fargen jeg har brukt har fargekode S0530-R10B. Fargen ser noe mørkere ut på bildet her enn det den er i real life. Både den gule og den rosa malingen er av typen halvblank (40). Jeg synes det passer godt til stoler. Det blir en fin finish, glatt og grei å vaske på, men ikke for shiny.




I morgen må jeg slappe av. Nå er jeg sliten, både fysisk og psykisk. Selv om dagens kontroll på sykehuset gikk strålende og jeg fikk vite at alt er stabilt, så tar det på med sånne kontroller altså. Det tar på å male stoler også, men det er liksom positivt slitsomt.


-Anniken

2 kommentarer:

  1. Ja det blir et skikkelig langbord.
    Kommer til å bli flott å kunne samle så mange rundt samme bord. Har ikke prøvd meg på tavlemaling enda. Men skal ha kjøpt en liten boks til noen små tavler snart.
    Godt at det gikk greit hos legen.
    Ønsker deg en herlig dag ;)

    SvarSlett
  2. tusen takk for hyggelig ord på bloggen min ....setter stor pris på :-)
    har sett litt inne hos deg og må bare si at jeg er veldig misunnelig at du har en låve som kan innredes .....så fantastisk at du får plass til 16 rundt bordet ......jeg får plass til 5 rundt kjøkkenbordet ;-)
    stolene så råkule ut ....gleder meg til å se ferdig resultat.....skal legge meg til, men er noe pes med pc i kveld, så jeg får det ikke til ( skal prøve igjen) :-)

    klem tone

    SvarSlett