torsdag 17. januar 2013

Stressmestring- og yoga



Kurs i stressmestring- og yoga


Jeg har hatt en pangstart på året. Jeg har lenge tenkt på at jeg må ta tak i alle de negative tankene som kreftsykdommen fører med seg. Det er slitsomt å stadig vende tilbake til de samme negative tankene. Det suger krefter. Jeg har lest en del om mindfulness og meditasjon (yoga), og så var jeg så heldig å komme med på et kurs på Oslo universitetssykehus, Ullevål. Det heter stressmestring med yoga, og det er virkelig veldig bra. Jeg kjenner at jeg er akkurat på det stedet jeg skal være i forhold til å delta på dette kurset, og avspenningsøvelsene og meditasjonen er noe jeg gleder meg til. Jeg øver hjemme - hver dag. Og det er noe som skjer med tanker og sinn. Dette har jeg stor tro på.





Kurset holdes av en psykolog , en yogalærer og en kreftsykepleier, som begge er ivrige brukere av stressmestringsteknikker og meditasjon og som er godkjente kursholdere innen den metoden som brukes. Vi støtter oss til en bok skrevet av Andries J. Kroese (bildet) som heter "Stress". Med boken følger en cd med instruksjoner til kroppsscanning (avspenningsteknikk), meditasjon og yogaøvelser. Det er enkelt å følge opplegget og jeg føler at jeg har utbytte av det hele etter bare en drøy uke i aktivitet. Du får kjøpt boken og cd`n i diverse bokhandlere også, og jeg tror det skal gå fint å utforske det hele på egenhånd, dvs. uten å delta på kurs. Yogaøvelsene synes jeg er det vanskeligste, så jeg er glad at vi har en yogalærer med oss de første ukene. Jeg kommer nok til å fortsette på et annet yogakurs etterpå for jeg føler for å gjøre øvelsene under oppsyn. I alle fall nå i starten.



Vær tilstede i nået. Her og nå. Kjenne etter og pust. Og nyt.


- Anniken

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar